ZAWIADOMIENIE - Egzamin radcowski 1-4 kwiecień 2025 r.
Komisja Egzaminacyjna
do przeprowadzenia
egzaminu radcowskiego
w Opolu
Zawiadamia, że egzamin radcowski 2025
przeprowadzony zostanie w hali TOYOTA PARK W OPOLU, (dawny CIEPLAK)
ul. Oleska 70, 45-222 Opole
Egzamin odbędzie się w dniach:
- 1 kwietnia 2025 r., o godz. 1000 – prawo karne,
- 2 kwietnia 2025 r., o godz. 1000 – prawo cywilne lub rodzinne,
- 3 kwietnia 2025 r., o godz. 1000 – prawo gospodarcze,
- 4 kwietnia 2025 r., o godz. 1000 – prawo administracyjne oraz zadanie z zakresu
zasad wykonywania zawodu lub zasad etyki
Czas na opracowanie rozwiązania zadania z zakresu prawa karnego, prawa cywilnego lub rodzinnego oraz prawa gospodarczego wynosi po 360 minut.
Czas na opracowanie rozwiązania zadania z zakresu prawa administracyjnego oraz zadania z zakresu zasad wykonywania zawodu lub zasad etyki wynosi łącznie 480 minut.
Stosownie do art. 364 ust. 11 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. - o radcach prawnych (Dz. U. z 2024 r., poz. 499 ) informuję, że podczas egzaminu radcowskiego zdający nie może posiadać przy sobie żadnych urządzeń służących do przekazu lub odbioru informacji, np. telefonu komórkowego, tabletu, i – poda, smartwatcha itp. Komisja Egzaminacyjna nie zapewnia przechowania wyżej wymienionych przedmiotów. W przypadku wniesienia na salę egzaminacyjną tego typu urządzeń, obowiązek ich zdeponowania na czas trwania egzaminu poza miejscem jego zdawania obciąża zdającego, który ponosi ryzyko ich utraty lub uszkodzenia.
Podczas rozwiązywania zadań z prawa karnego, prawa cywilnego lub rodzinnego, prawa gospodarczego, prawa administracyjnego oraz zadania z zakresu zasad wykonywania zawodu lub zasad etyki zdający będzie mógł korzystać wyłącznie z tekstów aktów prawnych, komentarzy oraz orzecznictwa, przy czym dozwolone materiały (w formie papierowej) należy przynieść na egzamin we własnym zakresie. Niedozwolone jest korzystanie z innych materiałów, np. notatek, opracowań, systemów prawa, podręczników
i monografii.
Na sali egzaminacyjnej dostępne będą stanowiska komputerowe z systemem informacji prawnej „Lex”, „Legalis” oraz drukarki.
Zawiadamiam, że podczas tegorocznego egzaminu prace egzaminacyjne będziecie Państwo sporządzać – zgodnie ze złożonym oświadczeniem - ręcznie lub na własnym komputerze, na papierze przygotowanym przez OIRP w Opolu.
Izba zapewnia również papier z przeznaczeniem na brudnopis.
Osoby, które wybrały sporządzanie egzaminu radcowskiego za pomocą komputera zawiadamiam, że:
Minimalne wymagania*, które powinien spełniać komputer zdającego dla prawidłowego działania aplikacji:
- procesor Pentium 1 GHz lub jego odpowiednik;
- 512 MB pamięci RAM (zalecane 1024MB);
- system operacyjny: Windows 10;
- zainstalowany program Microsoft .NET Framework 3.5 SP1[1];
- 100 MB wolnego miejsca na dysku systemowym komputera;
- wolny port USB;
- konto użytkownika o prawach administratora lokalnego do komputera[2];
- odinstalowany program antywirusowy (za wyjątkiem Windows Defender’a);
- wyłączony wygaszacz ekranu;
- opcja (schemat) zasilania ustawiona na funkcję „prezentacja” /„wysoka wydajność”[3];
- zegar komputera ustawiony zgodnie z obowiązującą datą i czasem;
- wyłączone aktualizacje automatyczne;
- wyłączone karty sieciowe LAN i wi-fi.
Informacja dla zdających odnośnie do czynności, jakie są wymagane przed przystąpieniem do egzaminu:
- wymagane jest odinstalowanie przez zdających - przed przystąpieniem do egzaminu - oprogramowania antywirusowego (za wyjątkiem Windows Defender’a) na sprzęcie komputerowym, z którego będą korzystali podczas egzaminu;
- wymagane jest, by zdający 2 dni przed egzaminem wyłączyli karty sieciowe oraz wi-fi na sprzęcie komputerowym, z którego będą korzystali podczas egzaminu i nie włączali ich do czasu zakończenia egzaminu: adwokackiego i radcowskiego - w dniu 4 kwietnia 2025 r., komorniczego – w dniu 10 kwietnia 2025 r.;
- wymagane jest, by zdający ok. 2 - 3 dni przed egzaminem (tak, by w razie problemów z działaniem Aplikacji możliwe było skorzystanie z pomocy informatyka) przetestowali wersję DEMO AZEP na sprzęcie komputerowym, z którego będą korzystali podczas egzaminu
Informacja dla zdających odnośnie do czynności, jakie są wymagane po rozpoczęciu egzaminu:
- zdający ma obowiązek przeprowadzić test działania aplikacji AZEP w pełnej wersji na swoim komputerze;
- test ma polegać na sprawdzeniu, czy rezultat prac prawidłowo zapisuje się na pendrive. W tym celu należy:
a. uruchomić aplikację, następnie w polu „WPISZ KOD Z KOPERTY” należy wprowadzić dla celów testowych: „TEST”;
b. przez około 2 minuty należy wprowadzać niezależny tekst;
c. wybieramy „KONIEC” i potwierdzamy zakończenie egzaminu testowego;
d. weryfikujemy zapisaną pracę, która powinna znajdować się katalogu AZEP na pendrive. W katalogu wyszukujemy plik z rozszerzeniem .pdf.
- kryteria powodzenia/niepowodzenia testu:
a. negatywny wynik – plik w formacie pdf nie istnieje albo istnieje, ale nie zawiera treści wprowadzonej podczas testu;
b. pozytywny wynik –plik w formacie pdf istnieje i zawiera treść wprowadzoną podczas testu;
- w przypadku negatywnego wyniku testu zdający ma obowiązek zgłosić to Przewodniczącemu Komisji. W razie braku dostępu do innego prawidłowo skonfigurowanego komputera zdający winien przystąpić do rozwiązywania zadania odręcznie;
- w przypadku pozytywnego wyniku testu zdający oczekuje na dalsze instrukcje od Przewodniczącego Komisji.
Informacja dla zdających po przeprowadzeniu egzaminu w danym dniu:
- wymagane jest, aby po przeprowadzeniu egzaminu komputer pozostał w takim samym stanie, w jakim był w pierwszym dniu egzaminu (wyłączone karty sieciowe oraz
wi-fi); - niezastosowanie się do wymagań może spowodować, że w kolejnych dniach aplikacja AZEP może działać nieprawidłowo;
- w kolejnych dniach nie przewiduje się testów działania aplikacji AZEP przed rozpoczęciem egzaminu.
Uwagi:
- Aplikacja nie może być uruchamiana na maszynach wirtualnych.
- Na egzaminie dopuszczalne jest korzystanie z myszek i klawiatur przewodowych.
- Ekrany dotykowe na czas egzaminu zostaną zablokowane przez aplikację.
* Minimalne, przetestowane wymagania komputera, przy których aplikacja pracuje prawidłowo. Należy mieć na uwadze, że zainstalowane na komputerze zdającego i pracujące
w tle inne aplikacje mogą spowolnić działanie aplikacji egzaminacyjnej, dlatego sugeruje się odinstalowanie zbędnych aplikacji na czas trwania egzaminu.
W celu rozpoczęcia testowania „Aplikacji do zdawania egzaminów prawniczych” należy:
- Pobrać plik DEMO.zip
- Rozpakować plik DEMO.zip na dysku lokalnym komputera
- Uruchomić plik START.exe z katalogu AZEP
[1] Microsoft.NET 3.5 SP1 jest domyślnie zintegrowany jako składnik systemu Windows 7.
W przypadku nowszych systemów takich jak: Windows 8, Windows 8.1, Windows 10 środowisko .NET instaluje się automatycznie podczas pierwszego uruchomienia aplikacji opartej o ww. środowisko.
Uruchomienie wersji DEMO świadczy o zainstalowaniu właściwej wersji środowiska.NET.
[2] Aby sprawdzić czy zalogowany użytkownik posiada uprawnienia administratora lokalnego do komputera należy w linii poleceń wykonać komendę net user %username% i sprawdzić czy na wyświetlonej liście znajduje się następujący wpis „Członkostwa grup lokalnych *Administratorzy”.
[3] Komputer powinien być skonfigurowany w taki sposób aby w przypadku bezczynności
nie używał funkcji wstrzymywania systemu (tryb uśpienia) i wygaszacza ekranu.
Zawiadamiam, że rejestracja zdających będzie się odbywała:
- w pierwszym dniu egzaminu, tj. 1 kwietnia 2025 r. tj. we wtorek, zobowiązuję zdających do stawienia się w miejscu przeprowadzenia egzaminu o godzinie 9.00 celem wzięcia udziału w instruktarzu dotyczącym zasad przeprowadzenia egzaminu radcowskiego, w tym korzystania ze sprzętu komputerowego, jakie będą obowiązywały podczas kolejnych dni egzaminu.
- każdego kolejnego dnia egzaminu w godz. 920 do 940,
Przed wejściem na salę należy okazać dokument zawierający zdjęcie, potwierdzający tożsamość zdającego (dowód osobisty lub paszport) oraz własny długopis.
Informuję ponadto, że na stronie internetowej Okręgowej Izby Radców Prawnych w Opolu znajdują się pliki zawierające wszystkie podstawowe informacje dotyczące zasad przeprowadzenia egzaminu radcowskiego.
W czasie egzaminu radcowskiego niedozwolone jest posiadanie na blacie stołu innych przedmiotów np. notatników, maskotek itp.
Organizator każdego dnia zapewnia wodę pitną i kanapkę dla każdego zdającego, jednak zdający mogą również przynieść na egzamin własne napoje i przekąski.
Jednocześnie pouczam, że zgodnie z § 1 art. 41 k.p.a. w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu w tym adresu elektronicznego. Natomiast stosownie do § 2, w razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1, doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej
Anna Korwin - Piotrowska
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych dla osób składających zgłoszenie o przystąpieniu do egzaminu radcowskiego.
Na podstawie art. 13 ust 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylania dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. nr 119/1) informuję, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych, zarejestrowanych w związku ze złożeniem zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu radcowskiego w okręgu Okręgowej Izby Radców Prawnych w Opolu, w 2024 r., jest Komisja Egzaminacyjna do przeprowadzenia egzaminu radcowskiego przy Ministrze Sprawiedliwości (dalej: Komisja Egzaminacyjna), powołana zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 lutego 2024 r. z siedzibą w Opolu, 45-075 Opole, ul. Krakowska 26 Oficyna, tel. 77 454 2542. Przedstawicielami Administratora z którymi może się Pan/Pani kontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych i realizacji swoich praw są: Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej Anna Korwin-Piotrowska i Zastępca Przewodniczącego Katarzyna Bisowska – adres i telefon: 45-075 Opole, ul. Krakowska 26 Oficyna, tel. 77 454 2542.
Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, tj. przeprowadzenia egzaminu radcowskiego w 2024 r. i będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO.
Administrator powołuje się na obowiązek prawny ciążący na Administratorze z art. 6 ust 1 lit c RODO, w celu realizacji zadań Komisji Egzaminacyjnej, określonych w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przeprowadzania egzaminu radcowskiego (Dz.U.2016 poz. 116 - t.j z późn zm.) w sprawie komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu radcowskiego.
Dane udostępnione przez Panią/Pana nie będą przetwarzane w celu innym niż cel,
w którym zostały zebrane, tj. realizacji procesu egzaminu radcowskiego.
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty wskazane
na podstawie przepisów prawa, tj. ustawy o radcach prawnych i przepisów wykonawczych.
Administrator danych nie ma zamiaru przekazać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych i w przypadku, gdy przepisy prawa nie stanowią inaczej, prawo do ich sprostowania, żądania zaprzestania przetwarzania oraz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli Pani/Pana zdaniem przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Komisję Egzaminacyjną przez okres niezbędny do przeprowadzenia egzaminu radcowskiego w 2024 r. i przedstawienia jego ostatecznych wyników.
W czasie postępowania związanego z przeprowadzeniem egzaminu radcowskiego współadministratorem danych osobowych jest Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych
w Opolu, jako podmiot zapewniający obsługę administracyjną i techniczną działalności Komisji Egzaminacyjnej, zgodnie z art. 335 ust. 9 ustawy o radcach prawnych. Po zakończeniu egzaminu radcowskiego, zgodnie z art. 339 ust. 6 ustawy o radcach prawnych, następuje przekazanie dokumentacji związanej z jego przeprowadzeniem właściwej okręgowej izbie radców prawnych (w tym przypadku Radzie Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Opolu), która z tą chwilą staje się administratorem danych osobowych i przechowuje te dane przez okres zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
Inne aktualności z działu Wszyscy
Konkurs „Najlepsza praca naukowa poświęcona samorządowi radców prawnych oraz deontologii zawodowej” (edycja 2025)
X Mistrzostwa Śląska Prawników w Tenisie o Puchar Dziekana Okręgowej Izby Radców Prawnych w Katowicach oraz X Badmintonowe Mistrzostwa Śląska Prawników
Egzamin Radcowski 1-4 kwietnia 2025 r. - WYMOGI TECHNICZNE
Współpraca z Hotelem Mercure 2025 r. - ceny korporacyjne
Wykaz lekarzy sądowych
Lista delegatów na Zgromadzenie Okręgowej Izby Radców Prawnych w Opolu XII Kadencji
Wpis na listę radców prawnych po egzaminie zawodowym
mLegitymacja radcy prawnego i aplikanta radcowskiego już dostępna